Monday, December 7, 2009

Aku Dan Masa

Di kejauhan ini,
cuaca dingin mengusap sehingga ke tulang hitam,
airmata mengalir deras membasahi bumi,
menutupi hati hati yang berbalam.

Di bawah pepohonan itu,
satu lembaga berdiri kaku,
merenung kosong ke arah aku,
ku hampiri perlahan lahan,
ku amati tanpa silu,
walau fikiran masih celaru.

Bila berdepan serasa gerun,
menerjah ruang hati yang sepi,
rupanya yang berdiri di antara cerun,
adalah bayangan diri sendiri.

Angin bergolak umpama beliung,
melenyapkan lembaga berjiwa kosong,
bilamana perasaan seumpama patung,
apa gunanya teriakan dan raung?

Badai datang dan jua pergi,
menyelimuti aku dalam kerakusan,
walau teriakan dan raung tiada bererti lagi,
aku terkedu dan termangu dalam keresahan,
keresahan yang tiada bernoktah,
yang tiada belas mahupun kasihan.

Di sini aku masih menghitung hari,
masih mencongak congak apakah akan ada mentari,
pada esok hari,
apakah akan ada sinar darinya,
walau hanya sekadar menghangatkan sekujur tubuh yang resah,
walau hanya sekadar menghiburkan hati hati yang kusam,
walau hanya sekadar menyimpul kenangan di hari semalam,
keterlaluankah aku mendambakan yang bukan hak ku,
keterlaluankah aku mengharapkan bulan jatuh ke ribaku?
sedangkan ku lihat mentari ceria menyinarkan cahayanya,
samada aku ada atau tiada.

Walau di sini bumi ku pijak,
hatiku masih tetap sentiasa mekar di sana,
walau di sini jasad ku berasa,
hatiku tidak pernah berpaling dari sisinya.

Sehingga ke akhir waktu,
selagi jasad masih berupaya,
selagi jiwa masih tetap setia
selagi hayat di kandung badan,
aku tidak akan pernah lupa,
siapa yang aku nantikan.

Aku dan masa adalah mangsa,
tetapi tidak pernah aku kesalkan!

Zu ‘De Mafia Mom

No comments: