Wednesday, November 18, 2009

Angin Semalam

From 'ABANG'.

Tak tahu kenapa abang bagi puisi ni pada Zu. I ok je, sama macam dulu! Nothing changed... Kalau abang terasa dengan sikap, perkataan atau cara Zu, then I gotta say, "I am so sorry abang"

With loves,
Zu

=====

ANGIN SEMALAM.


Semalam,
mentari menerbitkan dirinya penuh senyum,
riang burung berkicau mengiringi kelopak bunga mekar,
harum,
damai,
nyaman.

Sayangnya,
bayu yang berpuput lembut mempalit sendu.

Termangu aku walau masih mampu berbicara,
mengikut alunan rentak hembusan dingin tapi berdebu,
debu yang bisa memedihkan mata,
walau mata bisa bertahan tapi hati mula gundah,
lantas membawa aku ke sudut,
mencari penawar.

Hari ini,
walau matahari masih terus bersinar,
bayu pun masih berpuput,
membawa debu,
lantas mengukir awan mendung,
sepoi mu masih bersahaja,
mataku makin merah,
hatiku mula di palu sayu.

Lantas,
aku mencari ruang kosong menyendiri.

Ku pujuk hati untuk terus bernyanyi bersama kicauan burung,
menghirup mawar mekar mewangi,
masih ku dengar hembusan bayu dalam rentak yang sama.

Lantas,
aku kembali ke sudut.

Esok,
masihkah ada mentari,
kicauan burung, mekar mawar mewangi?

Yang menjadi soal,
masihkah bayu membawa debu?

Lantas memenjarakan aku di sudut itu.

No comments: